Sdílená bezpečná mobilita – rozhodně ano
články

Sdílená bezpečná mobilita – rozhodně ano

| 12. 7. 2021

Před více než rokem úspěšně vstoupila do Hradce bikesharingová služba nextbike.

Většina z mnoha tisíc uživatelů jistě před pár měsíci zaznamenala, že končí podpora 15 minut služby zdarma. Přestože předchozí pokusy o sdílená kola v našem městě nedopadly dobře, Nextbike zatím drží. Otázkou je, jak dlouho vydrží. Zatímco kola patří mezi zažitý dopravní prostředek, se kterým se přátelí nejeden Hradečák, u elektrokoloběžek nás čeká větší výzva. Na minulém jednání zastupitelstva města vedení předložilo návrh memoranda s dvěma společnostmi provozujícími elektrokoloběžky. Jak ale ukazuje příklad Prahy a také problémy v Brně, memorandum nepředstavuje systémové řešení problému sdílených elektrokoloběžek. Praha toto memorandum i vypověděla, a to právě s ohledem na jeho nefunkčnost především v oblasti nedodržování bezpečnosti.
Dopad jakéhokoli memoranda je omezený i proto, že poskytovatel služby dnes není nijak odpovědný za své uživatele. Naše legislativa logicky v době vzniku nepočítala, a bohužel stále nepočítá, se sdílenou mobilitou. Ze nás je tedy potřeba věc řešit systémově, tedy legislativní novelou, která by posílila odpovědnost společností a také roli obcí, které by získaly možnost sdílených prostředků na svém území účinně regulovat.
Zároveň si město musí odpovědět na otázku, které sdílené služby chce ve své obci podporovat a rozvíjet, takovou odpověď, ač se zastupitelka HDK Pavlína Springerová opakovaně dotazovala, jsme na posledním zastupitelstvu města nedostali. A tak se můžeme ptát, proč město stejně usilovně nejedná s firmami nabízejícími sdílená kola (nebo to jen nevíme?), která patří mezi více než běžný hradecký dopravní prostředek, o tom, jak podpořit jejich projekty. V některých městech systém sdílených kol radnice podporují i finančně.
Podporujme tedy sdílenou mobilitu, včetně sdílené elektromobility, pokud budeme mít regulační nástroje, ale především chraňme chodce a veřejný prostor.
4