Velké náměstí počká, Hradec potřebuje díru pod ním
články

Velké náměstí počká, Hradec potřebuje díru pod ním

Pavlína Springerová | 4. 5. 2021

Přesně takhle uvažuje vedení města u strategické investice.

Nejdřív vyřešme podzemní garáže v historickém centru, pak až rekonstrukci Velkého náměstí, na kterou obyvatelé Hradce Králové čekají desetiletí. Přesně tenhle názor v podstatě zastává vedení hradecké radnice během posledních několika měsíců a potvrdilo ho postojem při poslední schůzi městského zastupitelstva. Příprava rekonstrukce náměstí v historickém centru Hradce, kterou město zoufale potřebuje, se přitom vleče řadu let a město se s ní stále nedokázalo vypořádat.

Záměr postavit v nejcennějších místech hradecké historie betonovou kryptu pro zaparkování více než dvou set padesáti aut je tak novou překážkou, která cestu k nové podobě Velkého náměstí opět prodlouží. A také výrazně prodraží.

„Kdybych na posledním jednání zastupitelstva nepředložila vlastní oponentní usnesení, které se podařilo schválit navzdory původnímu postoji vedení hradecké radnice, výstavba parkovacího domu by byla pevnou součástí celé rekonstrukce. Tím se nám zatím podařilo, aby „díra“ pro auta v historickém centru Hradce zůstala stále jen v rovině záměru,“ uvedla Pavlína Springerová, lídryně zastupitelů Hradeckého demokratického klubu (HDK).

Parkování na Velkém náměstí hraje v budoucí podobě rekonstruovaného historického centra Hradce důležitou roli. „Řešení je ale rozhodně několik, ale nikdo se neobtěžoval jakýmkoli srovnáním. Udělat do nejcennějšího místa hradecké historie díru a zabudovat do ní betonovou kryptu pro auta je krátkozraké, velice riskantní, drahé a megalomanské: prostě hloupé. A to teď hradecká radnice připravuje. Finanční a odbornou energii k prosazení tohoto podivného záměru má radnice místo toho vložit do komplexního moderního řešení parkování, a to nejen v historickém centru. Takhle bude mít Hradec za 20 let buď zaparkovaná auta v „díře“ pod Velkým náměstím anebo moderní, užitečný a funkční systém parkování na světové úrovni pro 21. století a to pro všechny obyvatele či návštěvníky,“upozornila Pavlína Springerová z HDK.

Vehemenci, s jakou se vedení Hradce Králové pustilo do prosazování stavby nového parkhausu, odpovídají finanční náklady v posledním roce a půl radnicí vynaložené do vzniku souvisejících studií a přípravných dokumentů. Ty mají megalomanský záměr pomoci obhájit.

„Celkově jde zatím o zhruba 2,75 milionu korun. Více než milion korun je spjat se zajištěním souvisejících koordinačních a konzultačních služeb, 60 tisíc jde na šestnáctistránkovou rešerši informující o parkovacích domech v jiných evropských městech a podobně. Zarážející jsou také tajnosti, které poskytování těchto dokumentů ze strany hradeckého magistrátu doprovázejí. Příslib tak obrovského projektu financování z veřejných peněz je samozřejmě silné lákadlo pro lobbistické skupiny působící ve městě i mimo něj,“ uvedla Pavlína Springerová z HDK.

4